We will miss you!

Tiden vår I Antsirabe går mot slutten, og det raskt! Nå er vi straks ferdige med oppgaven som skal leveres, og vi bruker all tiden vi kan på å være sammen med våre nye venner, de gassiske ESSVA studentene. I helgen har vi fått besøk barnehjem og hatt en hel dag fri! Regnet kom selvfølgelig på fridagen vår, men det stoppet oss ikke fra å nyte dagen fra morgen til kveld likevel. Vi var så heldige å få dra på middagsbesøk til Malala & Mihantras familie på landet. Det innebar både tur med lokalbussen og lang gåtur på våte og møkkete veier omgitt av nydelig grønne rismarker så langt øye kunne se.

Lørdagsmorgen var satt av til selvstudier, men stort sett alle lå ute i solen og slappet av! På ettermiddagen dro vi til barnehjemmet Akanisoa hvor det bor barn fra ca 4 til 18år. Barnehjemmet er finansiert av NMS, og barna her får både skole og gratis helseoppfølging. Vi fikk høre sang og vi sang norske sanger til dem. Etter at vi hadde fått informasjon om barnehjemmet og hørt på sangene deres var det tid for lek. Vi hadde slå på ringen, bro bro brille og bjørnen sover. Barna var mildt sakt giret og latteren satt løst. Noen prøvde kameraene våre, noen av jentene flettet håret vårt, og guttene spilte basketball og sprang rundt og lekte med barna. Det var veldig fint! Etter besøket på barnehjemmet dro jeg og Anja for å møte Manda og Malala for å dra på besøk til en av de andre studentene fra ESSVA. Det hele endte med at vi dro hjem til leiligheten til Malala og deretter på restaurant for å spise et bedre måltid før vi gikk hjem og la oss. Det var en veldig fin dag!

I dag tidlig var vi klar kl 10 for å dra på markedet i øsende regn. Manda, Malala, Juliot & Franco kom for å bli med oss, og sammen dro vi til Tsena sabotsy markedet, som egentlig er et stort lørdagsmarked her i Antsirabe. I øsende regn men med topp stemning fikk vi sett mye, spist kokt mais og riskaker som er en gassisk kake laget av ris. Jeg fikk handlet en gave til en venn som venter en jente til sommeren. Deretter kom resten av gruppen vår og vi dro sammen med lokalbussen hjem til foreldrene til Malala og Mihantra hvor vi skulle spise middag. En tur med lokalbussen her er interessant, det er nemlig ikke slik at bussen er full før det renner over. Når det er fullt i setene så blir det bare sendt ut planker som man kan legge mellom setene og så setter man seg der, resten stuer seg inn bak, det er ikke veldig viktig om døren kan lukkes eller ikke. Når vi endelig var fremme med bussen gikk vi et godt stykke på de rødbrune veiene på landsbygden, mellom høye trær, rismarker og nydelige fjell i bakgrunnen. Vi gikk og hørte på den magiske stillheten som kun finnes her på landsbygda. Veiene var fulle av gjørme og jeg tråkket selvfølgelig nedi hvert eneste gjørmehull jeg møtte – til slutt ble jeg så lei at jeg bare tråkket gjennom både sølepytter, gjørme og gress. Det ble mye latter og moro av det, barna langs veien ropte «Wasa dala be» som betyr «Utlendingen er veldig gal». Når vi kom frem til huset fikk vi hilse på mor, far og en bror til Malala og Mihantra og se rundt i det store huset deres før vi satt oss ned for å spise. Det ble servert ris fra egne rismarker, kylling, svin og tomatsalat, til slutt fikk vi fruktsalat med fersk frukt til dessert. Maten var helt super, og frykten for at vi skulle få dårlig mage forsvant så fort vi startet og spise.

Vi avsluttet med bilder sammen, og deretter dro vi videre til Lac Andraikiba. Her ventet mer regn, mer gjørme og vi ble enda våtere – MEN, vi fikk handlet oss fine armbånd og jeg fant det som sto øverst på ønskelisten min da jeg dro hit, nemlig håndlaget julekrybbe i tre. Jeg kunne ikke gå fra den, og fikk heldigvis kjøpt den med meg hjem. Tenk så fint å ta frem julekrybben fra Madagaskar hvert år til jul. Gleden var stor og vi kunne gå tilbake til bussholdeplassen for å dra hjem. Mette av inntrykk, nye minner, god mat og mye latter og moro. Takk for at dere er akkurat dere, Johannes, Eline, Manda og Malala. Thank you! Og takk for at vi fikk besøke hjemmet hvor dere vokste opp, Mihantra og Malala!

I morgen blir det besøk til Toby’en her i Antsirabe, og resten av dagen skal utnyttes maksimalt sammen med de gassiske studentene, vi skal ha felles middag her på Lovasoa, deretter blir det dansing på ekte afrikansk vis ut i de sene nattetimer. Tirsdag drar vi fra Antsirabe og vi skal på ferie! Det blir veldig bra, men vi kommer definitivt til å merke at vi mangler våre nye venner som vi ikke er klare til å si «Veloma» til.