Storbyliv

Nå har vi fått smake litt på Bangkok, og det er en stor by altså! Vi føler vel selv at vi har vert over alt, men på kartet ser vi fort at vi har sett en brøkdel av det byen har og tilby. Programmet i dag har vært utelukkende kulturelt. Min plan var å se Grand Royal Palace, Wat Phra kaew tempelet, Wat Arun, kanaltur på Chao phraya og det flytende markedet Damoen Saduak.
Planen var god den, men den gikk i vasken allerede før vi kom ut av hotellet.

Som noen kanskje vet så døde kongen i Thailand, 13.oktober i fjor. Han skal nå kremeres i en stor seremoni i Bangkok den 26.oktober. Det er da slik her at kongen kremeres først 1 år etter sin død. Kongen er veldig hellig her i landet, og over alt i hele Bangkok er det svarte og hvite bånd som symboliserer sorg og ny tid. Det er også svære plakater med teksten «In remembrace of the late king Bhumibol Audlyadej». Kong Bhumibol Audlyadej var verdens lengstsittende monark, og var konge av Thailand i hele 70år. Da han døde ble det erklært 1års landesorg i Thailand. Denne går nå mot slutten. Det er dermed ventet flere verdensledere til kremeringsseremonien som finner sted her i byen, 26.oktober. Dermed var altså hele Grand Palace og Wat Phra kaew stengt. Dermed utgikk altså den opprinnelige planen.

22312071_10209588771187199_809735990_o
En av mange hyllester til den avdøde kongen.

Vi tok da heller en taxi ned til området hvor vi gikk til tempelet Wat pho, hvor vi finner den liggende buddha. Tempelet her var naturligvis stengt for bønnetid, og dermed måtte vi lage enda en ny plan. En hyggelig thai mann ga oss tips om å besøke «Black Buddha» og Wat Saket for så å komme tilbake til Wat Pho. Vi endte opp med tuk-tuk all the way, som den snille thaien alt hadde forhandlet frem en pris for denne rundturen med. Vi brukte rundt 2 timer på hele turen, og betalte den unge gutten i tuk-tuk’en 100bath. Vi hadde noe begrenset tid på stedene vi besøkte, som følge av at han stod og ventet på oss. Vi måtte også innom et reisebyrå, slik at tuk-tuk sjåføren skulle få gratis bensin av firmaet for å bringe dem kunder. Vi måtte sitte der i 10minutter, og det virket ikke som damene i byrået hadde det minste ønske om å selge oss noen ting. Vi fikk gratis vann da, så sånn sett var det jo ganske ok. Dagens tips: Om du ikke ønsker å dra innom en skredder, reisebyrå eller lignende så bør du ikke sette deg inn i en tuk-tuk hvor en guide, vakt eller lignende ordner pris og snakker med sjåføren. Da må du innom slike steder. Vi gikk på samme smell i går, men da kom vi til en skredder. Måtte to ganger til før vi skjønte det.

Vi fikk altså besøkt et par templer til slutt, hvor Wat pho var det store høydepunktet. Vi dro også over elva med ferje for å se Wat Arun, men når vi kom dit var vi så sultne å slitne at vi bare tok bilder på utsiden. Men, for et syn! Da vi var på ferjen fant vi også ut at vi skulle stryke kanalturen over Chao Phraya. Elven var brun av søppel og dritt, og båtene kjørte som villmenn som derfor førte til helt greie bølger på elven. Både jeg og Lars har en lei tendens til å ikke tåle sjøfart så veldig godt, så det var felles enighet om å droppe det. Det flytende markedet kom vi aldri til, da det var enormt vanskelig å finne seg noe å spise uten at det lå katter, hunder eller fugler omtrent oppi matfatene. Dermed skulle vi dra til hotellet, problemet var bare at taxi sjåføren ikke hadde peiling og kjørte oss til andre siden av Lumpini park, så vi fikk en noe ufrivillig tur gjennom parken der. Jeg er rimelig sjarmerende på lavt batteri, og det er for øvrig Lars også – så turen var ikke akkurat det vi hadde behov for, bare for å ha det sakt. Tilbake på hotellet ender vi opp med room service, som vi for øvrig hadde til frokost også. De hotell ansatte tror sikkert vi er på hyggetur i Bangkok for å være på hotellrommet.

Nå har vi vært og kost oss på en stilig restaurant som vi fant på vei hjem fra byen i dag, rett borti gata her. Her hadde de en veldig spennende meny med mat fra blant annet Mayanmar, Thailand, Laos osv, oppskriftene var inspirert fra Siam tiden. Vi fikk prøvd kylling, svin, krabbesuppe og pesto spagetti med chili og avokado. Maten var fantastisk! Vi kan lett anbefale ROCK til alle som skal til området her. Ikke bare er maten god, servicen er upåklagelig og dekoren i restauranten var virkelig et syn! Takk for maten!

God helg!
Tonje

Dagens Happy

Jeg er så glad for å ha fått sett noen av de flotte templene i Thailand. Det var virkelig en opplevelse og se med egne øyne. Det er også veldig fascinerende og se hvordan mennesker oppfører seg i møte med andres kultur og religion, og hvordan gjestfrie thaifolk gledelig forteller historiene bak de ulike buddha figurene vi har sett på i de ulike templene. Vi har lært masse, og har med oss masse flotte minner og opplevelser i reisekassen.