Sawat dee kha!

Reporting live from Bangkok!

Vi startet turen vår fra Sola flyplass kl 10.00, der tok vi SAS til Oslo, hvor vi så gikk om bord på Thai Air sitt fly til Bangkok. Turen til Oslo er jo over før du vet ordet av det, og personlig elsker jeg servicen hos SAS. Her får vi servert kaffe og/eller te helt gratis, samt at flystaben alltid er hyggelige og hjelpsomme. Opplevelse på Thai Air er noe mer utfordrende, mest på grunn av dårlig engelsk hos staben. Dermed forstod vi ingenting av det som ble opplyst over speakeren og ventet i spenning på hva som skulle skje etter hver beskjed. Flyvertinnene/vertene er oppkledde i flotte thai klær, og gir virkelig inntrykk av at vi nå flyr mot det som blir kalt for «smilenes land». Med unntak av en «surpomp» var alle veldig hyggelige og snille.

En 10timers flytur er jo noe vi alle elsker tenker jeg. Vel, først og fremst må jeg si at jeg er veldig fornøyd med Thai Air, maten var strålende og vi fikk servert drikke kontinuerlig gjennom hele turen. Mat og drikke var altså inkludert i selve billettprisen, noe jeg synes var helt genialt! Tenk alt det presset foreldre som reiser mm.pnged barn slipper, i form av mas om snacks, godterier osv. Vi var derimot ikke klar over dette, så vi fikk ikke handlet med oss noe snacks i forveien. For dere som skal reise med Thai Air – husk å kjøp snacks og en vannflaske før dere border flyet. Så har dere litt å kose dere med mellom serveringene.

Thai Air har også puter, tepper og høretelefoner plassert i hvert sete, så du slipper å kjøpe dette slik som du må på flere andre langdistanse flyvninger. Altså kan jeg varmt anbefale dette flyselskapet! Selv om det var mye bra, så vet vi jo alle at en så lang flytur byr på en og annen utfordring, som trange toaletter som lukter alt annet enn blomster, en deilig eim av svette, alkohol, sovelukt, promp og minst tre gamle damer som har tatt et bad i roseparfymen sin fra 1960 tallet. Ja, så må vi ikke glemme de romslige, myke setene heller! Heldig som jeg var fikk jeg sitte midt mellom Lars, som jo ikke akkurat er en spinkel type, og en annen eldre kar som var et hode høyere og hadde noen enorme bein! Kan tro det var digg å spise! Jeg hadde så god plass, at jeg kunne holde armene rett over magen og kun løfte en hånd om gangen opp til munnen. Jeg prøvde å presse armene litt ut for å få litt plass, men når menn spiser er de ikke akkurat mottakelige for hint utenfra.

Når maten var inntatt, og alle var mette, eller 2 av 3 på vår rekke da. Var jo en stakkars der som ikke helt fikk maten frem til munnen på grunn av for god plass. Uansett, så skal vi prøve å sove. Både Lars og jeg var litt pjuske, og Lars hadde insistert på at han skulle sitte ved vinduet på tross av min klare protest. Jeg skulle da lene meg på Lars, men han er jo for pokker med en klump av bevegelig spagetti. Han klarer ikke ligge i ro i mer enn 2sekunder. Nå er jeg dritlei av alle menneskelige odører som flyter rundt i flyet, ikke er jeg mett og nå får jeg for f*** ikke sove heller. Voksen som jeg er blir jeg sur og gretten, og legger sovemaska mi ned i veska i ren protest. Nå skal jammen Lars se hvor sur jeg er altså. Han legger ikke merke til det en gang – det er nok mye av grunnen til at han tåler mine mange humørsvingninger når jeg tenker meg om. Etter hvert ser Lars at jeg begynner å få hodepine og vondt i kroppen, noe som alltid skjer når jeg ikke får søvnen min, og tilbyr meg å bytte plasser. (Jeg ville jo sitte der fra starten og alt). Jeg sier nei, jeg er tross alt sur fordi jeg ikke fikk sitte der i utgangspunktet, og synes egentlig at verden er ganske urettferdig. Veldig voksen beslutning der altså.

Omsider bytter vi sete, og jeg får endelig sovet litt. Lars stakkars fikk ikke sove en døyt hele turen. Vel fremme i Bangkok har vi bestilt bil fra hotellet som henter oss på flyplassen og kjører oss til døren. Dette betalte vi 1500bath for – vel verdt pengene. Vi får vann i bilen, bagasjen blir fraktet opp til rommene, og en hyggelig dame fra resepsjonen følger oss helt opp til rommet hvor hun viser og forteller oss det vi trenger å vite. Hotellet tilbyr også en rekke utflukter, samt gratis tuk-tuk til skytrain og metro. Når vi kom til hotellet var vi helt nødt til å ta oss en hvil, og sov frem til kl 13.00 før vi gikk ut og sjekket byen. Chinatown, tuk-tuk, storby, lukter og inntrykk er blant stikkordene for denne dagen. Jeg kommer til å skrive mer om dette i en oppsummering av Bangkok når vi drar herfra, da vil jeg også dele våre Bangkok favoritter og «bommerter».

Fin torsdagskveld til dere!
Tonje

Dagens Happy.

Vi er i THAILAND! Det betyr ny verdensdel og nytt land! Det er så gøy, og jeg er så takknemlig! Jeg er også takknemlig for å ha en kjæreste som ikke bryr seg nevneverdig om mine humørsvingninger og mitt blide vesen etter lite søvn. Takk, Lars! Du er topp!